RİSALE-İ NUR OKUMA VE ANLAMADA USÜL
RİSALE – İ NUR OKUMAK NEDİR?
* Taklidi iman kişiyi kurtarmaz. Risale-i Nur taklidi imanı tahkiki imana yükseltir. Bunun yolu okumaktan geçer.
* İman-ı billah beşeriyetin en birinci gayesidir. Bunu elde etmek “Marifetullah” ile mümkündür. Bu bilgi ise günümüzde en kısa, en sağlam, en keskin şekilde ancak Risale-i Nur okumakla kazanılır.
* Bu çağda Risale-i Nurları okumak; yemekten, içmekten daha öncelikli bir mecburiyet halini almıştır.
* Risale-i Nur’ları okumak, bir alışkanlık, bir ebedi zevk, doyumsuz bir lezzet ve ruhaniyet kazanmaktır.
* Risaleleri akıl ile okumak, anlamak için teemmül lazımdır.
* Üstad Hz. “Haşir Risalesini 500 kere okumuştur. Dokuzuncu Hakikati 200 defa okuduktan sonra “Şimdi anladım” demiştir.
* Üstad Hz . beraber kaldığı talebeleri odalarından çıkıp gelince: “kaç sahife okudunuz?” diye sorar. “Ben 100 defa okusam yine ayrı bir zevk, ayrı bir mana anlıyorum.” derdi.
* Okumayan davasını anlatamaz.
* Okumayan Nur Talebesi olamaz.
* Okumayan davasına bilmeyerek ihanet ediyor demektir.
* Zübeyr Ağabey: “Nurlar 180 değil 1080 defa okunsa yine azdır.” diyor.
RİSALE- İ NUR OKUMADA USÜL
a. Okuyanda ve dinleyende iştiyak olunca okunmalıdır.
b. Okuma mütealâ şeklinde olmalı, tefekküre kapı açmalı.
c. Bütününü okumak, gözden geçirmek.
d. Müzakere ederek okumak. (ikinci, üçüncü okuyuşlar)
e. Kendisi için okumak.
f. Okuma kesintisiz olmalı.
g. Okuduklarıyla kendini kontrol etmek.
h. Çalışmak ve hizmette koşturmak okumak ile çelişkide olamaz.
RİSALE-İ NUR’LARI ANLAMA USULÜ
Risale-i Nur’ları okuduğumuz zaman ne anlayacağımızı çıkarmak için, şu maddelere başvurmak lazım;
1. Okunan yerin ana konusu nedir?
Ana konu şunlar olabilir;
a) Tevhid
b) Nübüvvet veya Risalet.
c) Haşir.
d) İbadet.
e) Sünnet’e ittiba.
f) Marifetullah.
2. Okunan yerin ilmi yönü nedir?
a) Esma, sıfatlar ve icraat-ı ilahiye işleniyor.
b) Kalbi veya akli ilimler. (Ulum-u diniye, felsefe, fen ilimleri.)
c) Nefis muhasebesi. Nefis terbiyesi, nefs-i emmare.
d) İctimai (sosyal) bir konu.
3. Okunan yerde; şefkat, ihlâs, tefekkür, uhuvvet, acz, fakr kavramlarından hangisi anlatılıyor?
4. Okunan yerden nasihat mi, tavsiyemi, ikaz mı geliyor?
5. Hizmete bakan yönü nedir? (Okunan yerde hizmetimize bakan yönü bulmamız lazım.)
6. Metod, usul, ikna var mı? (Okunan yerde Üstadın bize anlatmak istediği medod nedir? Veya muhatabını hangi tekniğe göre ikna ediyor?)
7. Tebliğ ve temsil keyfiyeti gözüküyor mu?
8. Şevk, ufuk ve hedef var mıdır?
Bunlar önümüzde bir rehber gibi duracak ve okuduğumuz yerde bunların birini veya bir kaçını görmemiz lazım. Hangisi daha fazla ağırlık kazanmış ona bakılacak. Onun üzerinde konu tahşidat edilecek. Bu anlama ölçülerin hepsi birer başlıktır. Bunlarla okuduğumuz konuya neşter vuracağız. Orada manevi ameliyat yapacağız. Üstadımız burada neye değinmiş ? Anlamadığımız başka bir şey var mı ? Bulmaya çalışacağız. Başka kardeşlerimizin anladığı nedir ? Bilemeyiz.
Özetle : Risaleler , genel çerçevede şu dört temel konu işlemektedir.
1. Fıtrat(Bilhassa insan.)
2. Kâinat.
3. Hakikat-ı Resülüllah (aleyhisselâtü vesselâm)
4. Vahdaniyet-i ilahiye.
Not : Ders Notlarından alıntıdır . . .
El Baki Hüve’l Baki
Kardeşiniz
Türker ELMAS