01 Şubat 2016, 10:05 - 
Kabire Konan Ölü Dirilip Kalkacak mı?

Kabire Konan Ölü Dirilip Kalkacak mı?

Öldükten sonra mezarda dirilme konusu zihinlere aynı anlamda yüklenmeye devam ediyor.

Daha çocuk iken imanın altı şartını öğrenmiştik. Şartın biri, 've'l yevmi'l âhıri' idi ki, bunun anlamı zihnimize öldükten sonra dirilmek olarak girmişti. 18-20 yaşlara geldiğimizde hafızamıza yerleşmiş olan anlamda değişiklik olmadı. Sanırdık ki, mezara konduktan bir zaman sonra yani kıyamet koptuktan sonra hoooop dirilip mezardan kalkacağız. Biz gençler sormaya da meraklı idik o zaman. Derdik ki, denizde balığın yediği kişi nasıl dirilecek? Hac Suresinin 7'nci ayetini, ''Allah kabirlerdeki kişileri diriltip kaldıracak'' şeklinde meallendiren Diyanet, bu sorunun cevabını bulmaya çalışmalı.

Bu konuyu niye açıyorum? Çocukluğumdan ve gençliğimden bu yana geçmiş yarım yüzyıl. Öldükten sonra mezarda dirilme konusu zihinlere aynı anlamda yüklenmeye devam ediyor. Çünkü Diyanet'in bütün mensupları, Hacc Suresi'nin 7'nci ayetini ileri sürüp, ölmüş ve kabire konmuş insanların kabirlerinden kalkacakları inancını telkin ediyorlar. Süleymaniye Vakfı'nın Hocası Prof. Abdulaziz Bayındır, zihinlerine yerleştirilen o anlamdan şüpheye düşmüş kimselerle karşılaşmış ki, umuma açık olarak cevabını ''Kabirde dirilme diye bir olay yok'' şeklinde verdi.

1 Milyar nüfuslu Hindistanda, ölenlerin yakılıp külleri kutsal bildikleri nehre atılması, Tibet'te ölenlerin bedenlerinin parçalanıp akbabalara yedirilmesi dikkate alınırsa, Prof. Bayındır'ın tezi yanlış değil. Müslümanların, -Diyanet marifetiyle- kabre konan ölülerinin kıyamet kopunca kabirden dirilip kalkacaklar diye inanmaları abes.

Kur'an'ın bazı ayetleri, ölümden sonra ikinci bir hayatın varlığını bize haber veriyor. Lakin bu gerçek, ilimsiz hocaların marifetiyle, gülünesi inanç şekline dönüştürülüyor.

Öldükten sonraki yeni bir hayatı işaret eden ayetler şunlar:

''Çürümüş kemikleri kim ihya eder? De ki; onu ilk defa inşa eden ihya eder'' (Yasin: 78-79)

''İnsan, ölmüş olduğum zaman canlı olarak mı çıkarılacağım, der. İnsan önceden hiç bir şey değilken kendisini yarattığımızı hatırlamaz mı?'' (Meryem: 66-67)

Şüpheci soruya karşılık cevap içeren bu iki ayetten, ölümden sonra bir hayatın varlığı anlaşılmış oluyor.

İlahiyatçıların ve alim bilinenlerin çoğu, bu ayeti, Zümer Suresi'nin 68'nci, Mearic Suresi'nin 43'ncü, Hac Suresi'nin 7'nci, Adiyât Suresi'nin 9'ncu ayetine atıf yapıp, Buhari'nin 1770 nolu hadisini de kaynak gösterip, ölüp de kabre konan insanların kıyamet zamanında kabirlerinden dirilip kalkacaklarını sanmışlar. Bu alimler ya da ilahiyatçılar, Zümer ve Mearic ayetlerindeki 'kıyam' ve 'ecdâs' sözcüklerinin ve diğer surelerdeki 'kubûr' ve 'bease' sözcüklerinin bizim bildiğimiz mezarlar ile ve mezarlardan kalkma ile ilgili olmadığını kavrayamamışlar. Buharideki hadisin ise (Yeni Şafak Yayını. 2004) ne anlattığını anlayabilmiş değiller. 

Ayette geçen 'hayyen' sözcüğünün anlamı, 'canlı' yani 'hayatlı-hareketli' demektir. O günün insanının, toprağa konmuş bedenin çürüdükten sonra yeni bir canlı varlığın ortaya çıkacağını duyunca -ilimsiz olduğu için- şaşırması normal. (dirilme sözcüğü, günümüzde, zayıflayan, ölmeye yakın canlının kuvvet kazanmasını, eski haline gelmesini ifade eder) Halbuki, ayetten anlaşılması gereken, inşa ve ihya ile yeniden canlı varlığın ortaya çıkarılmasıdır (Yasin: 79).  Lakin, ölmüş ve çürümüş bedenin dirilip kabirden kalkacağı inancına taassup gösteren ulema ve tabileri konuyu kavrayamıyorlar.

Bediüzzaman, öldükten sonraki diğer hayatı anlatan Haşir Risalesi'ne Rum Suresi'nin 50'nci ayetini naklederek başlamış. Öldükten sonra ikinci bir hayata geçişin nasıl olacağı bu ayetin içinde gizli. Ama anlatılması kolay değil. Anlatmaya çalışan İbn-i Sîna gibi bir dâhi-yi hikmetin -aklı değil de sahih olmayan nakli esas alanlarca- ne duruma düştüğünü, Bediüzzaman belirtmiş.

 

İbrahim Faik Bayav



YORUM YAZ
BU HABER İÇİN HENÜZ YORUM EKLENMEMİŞTİR.
 Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları, okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan Araştırmacı Yazarlar hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
DİĞER YAZARLARIMIZ HABERLERİ
ÖZEL RÖPORTAJ
Çocuk Gelişimi Uzmanı Serap Buharalı İle Çok Özel Röportaj
Çocuk Gelişimi Uzmanı Serap Buharalı İle Çok Özel Röportaj
Serap Hanım öncelikle kendinizden kısaca bahseder misiniz?
 
YAZARLARIMIZ
Y
Metin ALKAN
ARAB HAYRANLIĞI
Y
Nurcan CANKORU
KUDÜS'TEKİ SAPAN TAŞI
Y
Pınar SÖNMEZ
AŞK BİR NOKTA
Y
Hatice BAŞKAN
KADINSIN
Y
Fatmanur KUŞ
SU GİBİ AZİZ OL EVLADIM
Y
Duygu Gürses DİKEN
MALINI BAĞIŞLAYAN ELBETTE KURTULUŞA ERMİŞTİR..
Y
Zeynep DEMİR
önce sela, sonra adın okunur minarelerden.
Y
Ayhan KÜFLÜOĞLU
Eşyayı gösteren Rabbimiz’in varlığı, o eşyadan daha zahir ve kesin
Y
Nur KABADAYI
Umut Ederek Yaşamak
Y
Büşra ŞENTÜRK
Sen Kaderim Misin
Y
Büşra Nur GECE
Mabede İsmet; Meryem'e Betül Sıfatı Yakışır...
Y
Merve DİKİCİ
TEVEKKÜL KIL
Y
Ebru ATA
KIYIYA İNSANLIK VURDU
Y
Mustafa KAYALI
ZAMAN VE MEKÂNDA KIBLEMİZ
Y
Türker ELMAS
NUR ve HAKİKAT AVCILIĞI
Y
Nagihan ZENGİN
Ademiyetten Kemaliyete İrfan Yolculuğu
Y
Elif TAVŞU
ŞİMENDİFER İLE BEKÂYA DOĞRU
Y
Öznur MACİT
bir b/akış bir yürüyüş (04,05,14 Eskici dergi yayınlandı)
 
EDİTÖRÜN SEÇTİKLERİ
CİNSEL TERCİH VEYA CİNSEL YÖNELİM GERİYE DÖNÜP BAKTIĞIMIZDA 15 TEMMUZ Şehadete Bir Gün Kala! Yazıklar Olsun, O Namaz KILANLARA!…
 
KONUK YAZARLARIMIZ
K
İsmail GENÇ
İnsanız ve İnsanlığı Özlüyoruz
K
Emrah POLAT
Vahametlerle İmtihan ve Müracaat
K
Mehmed ESMER
Kubbetüs Sahra'yı tanıyacağız
K
Elif NİSA
Gerçekten İnsan Azar
K
Elif MUSLUOĞLU
Cemâli Bâ Kemâle Seyredelim
K
Mehmet GÖÇMEZ
HUZUR
K
Fikriye AYYILDIZ
GAFLET
K
Merve YAĞMUR
ÖLMEDEN ÖNCE ÖLÜNÜZ
K
Fuat TÜRKER
Münafıklar Kavramıyorlar!
K
Hüray BOZBIYIK
TESETTÜRÜN VERDİĞİ HUZUR
 
SON YORUMLANANLAR
 
VİDEO GALERİ
 
E-POSTA LİSTESİ
 
FOTO GALERİ
 
EN ÇOK TIKLANANLAR
 
ANKET

Web Sitemize Nasıl Ilaştınız?




 

Sitemizde yayınlanan haberlerde basın ahlakına, hukuk ilkelerine, insan hak ve özgürlüklerine bağlı kalacağımıza söz veririz. Yazarlarımızın yazılarıyla ilgili her türlü sorumluluk kendilerine aittir. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.

Adres : Sizde Araştırmacı Yazarlara Katılabilir Çalışmalarınızı Yayınlatabilirsiniz! arastirmaciyazarlar@gmail.com a Ad Soyad ve Yazar Resminizle birlikte gönderin değerlendirelim