29 Aralık 2015, 09:05 - 
Stres yönetiminde üç kural

Stres yönetiminde üç kural

Stres yönetiminde üç kural; tanımak, anlamak ve korunmak..

İnsan ömrü uzadı, yaşam standardı geçmiş yüzyıla göre çok yükseldi. Geçmiş yüzyıllarda bilinmeyen bir kavram, ‘’STRES’’ kavramı günlük yaşantımızda çok kullandığımız kelimelerden biri oldu. Hatta 7 yasında çocuk bile, ‘’ Stres yaşıyorum’’ diyebiliyor. Yaşam standardı yükseldikçe, insanlar daha zengin ve daha bilgili oluyorlar, fakat daha rahat olamıyorlar.

Stresi kontrol etmenin ilk adımı onu tanımak, sonra anlamak ve korunmaktır. Stresin yolaçtığı belirtilerden, yakınmalardan kurtulmak, stresle başetmek bilgilenmeyle olur ancak.

Stres sözcüğü Latince ‘’estrictia’’ fiilinden türetilmiştir. Sözlüklerde fiil olarak, baskı yapmak, bastırmak, yüklemek, zorlamak; isim olarak, baskı, basınç, güç, yük, zarar, zor karşılığı kullanılıyor. Stresin Türkçe karşılığı olan ‘’Yüklenme ve zorlama’’ sözcuklarını kullanabiliriz.

Başlangıç olarak, her tür stres kötü değildir. Aslında, bazı küçük zorluklar olmasa hayatımız ne kadar tekdüze ve sıkıcı olurdu. Bu sağlıklı ve normal bir durumdur; bizi mutlu kılar ve motive eder. Psikoloji bunu ‘pozitif stres’ olarak adlandırır. ‘Negatif stres’i ise, üzerimizde çok fazla baskı hissettiğimiz ve bunların üstesinden gelemeyeceğimizi düşündüğümüz zamanlarda yaşarız. Stres günlük yaşamımızın bir parçasıdır. Gerilim veya panik şeklinde yüksek düzeylerde gerçekleşmesi şart değildir. Günlük endişeler, zamanın baskısı, ve günlük yaşamın bizden istediği herşey stres yaratabilir.

Günlük hayatta stressiz bir yaşam sürdürmek imkansız olmakla birlikte zararlı ölçüdeki stres düzeyini en aza indirmek mümkündür. İş, aile ve yakın çevredeki sorunlar ve yoğunluk nedeniyle hemen herkes stres tepkileri gösterir. Stres karşısında insan organizması savaş ya da kaç tepkilerinden birini gösterecektir. İnsan organizması eğer stresli durumla baş edebilecekse savaşma ve mücadele etme yöntemini kullanır, eğer başedemeyeceği bir durumla karşikarşıyaysa bu kez de kaçma yöntemini kullanacaktır. Savaş ya da kaç tepkilerinin her ikisinde de insan vücudu savunmaya geçtiği için vücudun hormonel dengesinde değişiklikler meydana gelir. Buna bağlı olarak da stres belirtileri ortaya çıkar.

Kendimizin stres altında olup olmadığımızı aşağadaki belirtiden anlayabiliriz:

  • Saldırganlık
  • Sıkıntı, gerilim hali
  • Sınırlılık
  • Neşesizleşme, durgunlaşma, çokkünlük hali
  • Dinlenmeyle geçmeyen yorgunluk
  • Unutkanlık
  • Korkulu rüyalar
  • Kendini küçük görme, yanlızlık isteği

Organik açıklaması olmayan:

  • Ağız kuruluğu
  • Vücutta uyuşukluk, karıncılanma hissi
  • Sebepsiz çarpıntı
  • Baş ağrıları, baş dönmeleri
  • Mide bulantısı, kusma, ishal
  • Uyku, iştah bozukluğu
  • Uykuda dış gıcırdatma, konuşma
  • Gürültüye ve sese karşı duyarlılık

Stresi azaltmada yardımcı yollar:

  • Hayatınızın tekdüze olmasına izin vermeyin ve hayatınızda değişiklikler yaparak iki gününüzün birbirine eşit olmasına izin vermeyin.
  • Beslenme ve uyku düzeninize dikkat edin.
  • Altından kalkmakta zorlanacağınız sorumluluklar almayın ve gerektiğinde hayır demekten çekinmeyin.
  • Egzersize zaman ayırın ve temiz havada yürüyüş yapın.
  • Yeni uğraşı alanları belirleyin.
  • Sevdikleriniz ve sevdiğiniz ortamlara daha fazla zaman ayırın.
  • Günlük sıkıntılardan sizi uzaklaştıracak egzersiz, dua ve ibadete zaman ayırın.

İçini dökme ve Stres Danışma
Gergin olan kişi iyi ve ilgili bir kişiye içini dökerek rahatlayabilir. Dinleyecinin güvenilir olması ve konuşmayla, ne olduğu ile ilgilenmesi gerekir. İyi ve güvenilir bir dinleyici aktif dinler, başını sallar, konuşmacıya yardımcı olacak sözler söyler, onu rahatlatır, gerekirse nasihat verir. Nasihat vermek yetenek ve hüner ister.

Negatif stres’i pozitife dönüştürmek dileğiyle.

Esma KÜÇÜK ( Psiko-Sosyal Danışman & Terapist)



YORUM YAZ
BU HABER İÇİN HENÜZ YORUM EKLENMEMİŞTİR.
 Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları, okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan Araştırmacı Yazarlar hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
DİĞER Esma KÜÇÜK HABERLERİ
ÖZEL RÖPORTAJ
Ferudun Özdemir: 'Allah Var, Problem Yok'
Ferudun Özdemir: 'Allah Var, Problem Yok'
Ferudun Özdemir, “Allah var, problem yok!” adlı kitabında, yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen, Allah'a dayanıp, O'na güvenen insanların bir şekilde aydınlığa kavuşacaklarının farkındalığını oluşturuyor zihinlerde…
 
YAZARLARIMIZ
Y
Metin ALKAN
BEDİR ASHABINDAN SALEBE
Y
Nurcan CANKORU
KİMDEN
Y
Pınar SÖNMEZ
AŞK BİR NOKTA
Y
Hatice BAŞKAN
KADINSIN
Y
Fatmanur KUŞ
SU GİBİ AZİZ OL EVLADIM
Y
Duygu Gürses DİKEN
MALINI BAĞIŞLAYAN ELBETTE KURTULUŞA ERMİŞTİR..
Y
Zeynep DEMİR
önce sela, sonra adın okunur minarelerden.
Y
Ayhan KÜFLÜOĞLU
Eşyayı gösteren Rabbimiz’in varlığı, o eşyadan daha zahir ve kesin
Y
Nur KABADAYI
Umut Ederek Yaşamak
Y
Büşra ŞENTÜRK
Sen Kaderim Misin
Y
Büşra Nur GECE
Mabede İsmet; Meryem'e Betül Sıfatı Yakışır...
Y
Merve DİKİCİ
TEVEKKÜL KIL
Y
Ebru ATA
KIYIYA İNSANLIK VURDU
Y
Mustafa KAYALI
ZAMAN VE MEKÂNDA KIBLEMİZ
Y
Türker ELMAS
NUR ve HAKİKAT AVCILIĞI
Y
Nagihan ZENGİN
Ademiyetten Kemaliyete İrfan Yolculuğu
Y
Öznur MACİT
bir b/akış bir yürüyüş (04,05,14 Eskici dergi yayınlandı)
 
EDİTÖRÜN SEÇTİKLERİ
YENİ STİL SUİKAST ARACİ- DRONE “Kendine iyi bak!” deme Gafleti… BU NE PERHİZ BU NE LAHANA TURŞUSU DEMEMEK İÇİN DİKKAT ETMELİYİZ Cuma Vaazımdan Bir Bölüm…
 
KONUK YAZARLARIMIZ
K
İsmail GENÇ
İnsanız ve İnsanlığı Özlüyoruz
K
Emrah POLAT
Vahametlerle İmtihan ve Müracaat
K
Mehmed ESMER
Kubbetüs Sahra'yı tanıyacağız
K
Elif NİSA
Gerçekten İnsan Azar
K
Elif MUSLUOĞLU
Cemâli Bâ Kemâle Seyredelim
K
Mehmet GÖÇMEZ
HUZUR
K
Fikriye AYYILDIZ
GAFLET
K
Merve YAĞMUR
ÖLMEDEN ÖNCE ÖLÜNÜZ
K
Fuat TÜRKER
Münafıklar Kavramıyorlar!
K
Hüray BOZBIYIK
TESETTÜRÜN VERDİĞİ HUZUR
 
VİDEO GALERİ
 
E-POSTA LİSTESİ
 
FOTO GALERİ
 
EN ÇOK TIKLANANLAR
 
ANKET

Web Sitemize Nasıl Ilaştınız?




 

Sitemizde yayınlanan haberlerde basın ahlakına, hukuk ilkelerine, insan hak ve özgürlüklerine bağlı kalacağımıza söz veririz. Yazarlarımızın yazılarıyla ilgili her türlü sorumluluk kendilerine aittir. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.

Adres : Sizde Araştırmacı Yazarlara Katılabilir Çalışmalarınızı Yayınlatabilirsiniz! arastirmaciyazarlar@gmail.com a Ad Soyad ve Yazar Resminizle birlikte gönderin değerlendirelim